Welkom op de site van PrimaSan

De PrimaSan is een bijzondere plant die in veertig jaar tijd in Japan is veredeld door Mr.Matsunaga. Na die veredelingsperiode is de PrimaSan in februari 2007 op de markt geïntroduceerd bij ons bedrijf; ‘Bloeiende Potplantenkwekerij SJAAK BUIJS B.V.’ Dit werd met een mooi feest gepresenteerd! Vandaag kan iedereen in heel Europa en Amerika van de PrimaSan genieten.

Het unieke kenmerk van dit product zijn de prachtige ‘rozenknoppen’ die in grote hoeveelheid aanwezig zijn op de volle plant. Mister Matsunaga was al veertig jaar lang met een nieuwe variëteit primula aan het stoeien. Graag zag hij zijn plant nog eens de wereld over gaan. Het moment is nu. Een retourtje Japan en veel regel,- en denkwerk verder, heeft Sjaak Buijs de plant op de markt geïntroduceerd.

Geschiedenis
Het verhaal begint in Japan. Duizenden kilometers hier vandaan en veertig jaar lang was de heer Matsunaga aan het sleutelen aan een nieuwe variëteit van primula. Osco Garden, een van oorsprong Aziatisch bedrijf dat nieuwe producten op de Nederlandse markt brengt, kwam in contact met de oude Japanse heer en bracht het product naar Nederland om een geschikte primulateler voor het product te vinden.

Via FloraHolland is deze ‘scout’ bij Sjaak Buijs in De Lier terecht gekomen. De teler was direct enthousiast toen hij de primula op de foto’s zag. ,,Dit soort had heel veel knoppen; ze leken veel op rozenknoppen. Schitterend. Primula is hard toe aan vernieuwing en dat was dit zeker.

Met het meegebrachte zaad deed de potplantenteler eind 2005 een proef in zijn eigen bedrijf. In februari kwamen de eerste bloemen erin en het resultaat was naar tevredenheid. ,,Het zaad kwam goed op, het was compacte plant. Het product bleek goed uit veredeld, elke plant van de tuin kon verkocht worden”. Een groot voordeel was bovendien dat de plant in acht kleuren voldoende beschikbaar was. Buijs besloot voor deze primula te gaan en boekte een retourtje Japan.

Respect
Voordat Buijs het vliegtuig instapte, liet hij een Japans-Engels contract opstellen waarin kon worden overeengekomen dat Buijs recht had op het hele gebeuren. ,,Deze onderneming was risicovol en kostte geld. Met een contract wilde ik zekerheid inbouwen. Maar na het zien van de foto’s en de proeven op mijn eigen tuin had ik er wel vertrouwen in”, zegt hij.
Zaak was om het vertrouwen van Matsunaga te winnen. Vertrouwen en respect is heel belangrijk voor Japanners, weet de teler nu. Je moet de mensen altijd gelijk geven, zegt Buijs. ,,Matsunaga begon een verhaal dat je primula vanwege het klimaat het beste in Italië kan telen. Ik gaf hem gelijk, maar je weet in je achterhoofd dat je deze omstandigheden ook prima in Nederland kunt nabootsen, geeft Buijs als voorbeeld. Een paar dagen lang is de potplantenteler met Matsunaga op pad geweest en heeft deze man stukje bij beetje leren kennen. ,,Hij heeft ontzettend veel liefde voor het product en wilde het op zijn hoge leeftijd nog meemaken dat zijn primula de wereldmarkt opging.
Hij was in zijn leven al een keer bestolen en ging er duidelijk heel voorzichtig mee om. Maar het klikte tussen de twee en het vertrouwen was er. Na een paar dagen stond de stempel op het contract.

Karakteristieke kop.
Zaden werden overgevlogen en toen begon het regelwerk in Nederland. De rechten voor een merk werden vastgelegd, een nieuwe productgroep werd aangevraagd en de primula werd bij verschillende organisaties aangemeld. Dit was allemaal nieuw voor mij en je bent bang dat je iets vergeet. Het heeft enorm veel energie gekost. Ook met de introductie van het nieuwe soort wilde hij niet over een nacht ijs gaan. De nieuwe primula moest op een speciale manier in de markt gezet worden. Het plantje is onderscheidend en de naamgeving moest dat ook zijn.

Positionering
Samen met Sandra Keunings (trendanalist voor FlorConcepting ) heeft hij een paar maal gebrainstormd over de naamgeving en de uitstraling dat zij met het product wilde meegeven. Keunings zag gelijk ‘brood’ in het verhaal achter de plant. Het Japanverhaal kon volgens haar prima gebruikt worden bij de positionering van het product. De consument moet je verleiden met leuke verhalen. Daarnaast past de interesse in verschillende culturen prima in de huidige tijdgeest. Na de foto’s van de veredelaar gezien te hebben, werd zij ook nog enthousiast over Matsunaga zelf. ,,Ze vond hem een schitterende kop hebben en wilde daar absoluut meer mee doen.

Inspiratie
Geïnspireerd door Uncle Ben’s en Kentucky Fried Chicken bestaat het label dan ook uit een portret van Matsunaga met daarbij het onderschrift dat er veertig jaar aan het ras gewerkt is. Het product krijgt de naam PrimaSan mee. Over het laatste deel van de naam, wat in het Japans meneer betekend, daar zijn een paar sessies overheen gegaan. ,,Uiteindelijk is het ‘san’ geworden, omdat Matsunaga mij ook zo noemde. Hij riep de hele tijd SjaakSan legt Buijs uit.

Merknaam
Primasan moet de komende jaren gaan uitgroeien tot een merknaam. Samen met Konings zijn keramiek lijkende pot curves en doorzichtige trays uitgezocht en het concept is nu klaar voor introductie. Bij Buijs staan dit jaar 140.000 planten in de kas die vanaf 10 februari op de markt gezet gaan worden. Het plan van Buijs is om het komende jaar de productie op te schroeven naar 500.000 stuks. De zaden krijgt hij vooralsnog uit Japan toegestuurd, maar wanneer de productie boven de een miljoen stuks uit gaat komen, moet de teler zelf aan de slag met het telen van planten voor zaad.

Geen zakken vullen
Het aantal telers van Primasan zal volgens Buijs in de toekomst uitgebreid kunnen worden. Belangrijk is volgens hem dat het product gedoseerd op de markt gezet wordt. Ook de prijsstelling is volgens hem essentieel en daar is van te voren dan ook goed over nagedacht.
De bedoeling is om het breed in de markt te gaan zetten geeft Buijs aan. Volgens de teler is een marktconforme prijs zeker mogelijk met een productie van 45 planten per vierkante meter. ,,Ik ben geen vermeerderingsbedrijf en ben er niet uit om snel mijn zakken te vullen. In tegendeel. Belangrijker is dat de vraag naar het product goed blijft en dat de prijs op niveau blijft. Daar ben ik als teler veel meer bij gebaat. Inmiddels is de PrimaSan in de markt geïntroduceerd en tevens genomineerd bij de ‘Glazen Tulp’ verkiezingen als noviteit bij Flora Holland. Uiteindelijk is de 3e prijs in de wacht gesleept!

Verzorging
PrimaSan is een kamerplant die het best verzorgd kan worden met veel liefde en af en toe een vleugje water. Eens in de twee dagen is voldoende. Haal er tegelijk ook een dode bloem uit. U kunt dan nog langer van de plant blijven genieten. Omdat de andere bloemknoppen meer ruimte krijgen om te groeien.

Tuinplant
PrimaSan is ook een tuinplant! Ze voelt zich het lekkerste in verse tuinaarde. Zo kan zij zich nog verder ontwikkelen om u de mooiste bloemen te laten zien.